Resan till den jag är i dag

Dags för renbäddning och städning. Det är sånt man gillar - efteråt. Först ska jag bara... Ja, det finns många ursäkter till att inte börja städa, men jag gjorde i alla fall "grovjobbet" i går med att lyckas samla in de välutspridda klädhögarna. Och nu ser jag ett par rosa strumpor under soffan... Kanske kommer jag att komma till det där med trädgårdslandet i ett senare skede i dag. Just nu verkar i alla fall nässlorna trivas där. Gräslöken var i alla fall stor och "fröudo". Och så var det de där blommorna jag köpte för tre dagar sedan. Kanske dags att plantera dem.
 
Jag beställde lite mera planteringsjord med Magnus som är i stan i dag då Ena Golv & Tak skulle ha öppet några timmar. Vi får se vad han kommer hem mer - antagligen det + något grillbart. Det är ju grillväder nu. I går grillade vi något nötkött som var mindre lyckat. Det var sånt där som man tuggar, tuggar, tuggar, tuggar och tuggar - och sedan spottar ut. Det vore kanske en bra diet att alltid ha sådant kött? 
 
Nu återstår en vecka av dotterns förskoleår och sonens första skolår. Tänk att vi har två skolbarn till hösten. Inte konstigt att man börjar känna att formen sviktar vissa dagar. Det knakar i lederna och man har en kondition som icke är. Fast det går väl att ändra på!? Så gammal är jag inte. Man får lyssna på åldringarna som jag har äran att träffa varje dag i jobbet. För dem är alla under 50 år barn.
 
Tänk att jag till slut hamnade inom vården. Mitt liv blev precis som jag inte tänkte. Det sket sig redan i högstadiet. Jag skulle inte söka till gymnasiet, utan till konditorlinjen i Yrkesskolan. Då jag sökte till skolorna, satte jag gymnasiet på första plats men trodde inte jag skulle komma in p g a dåliga betyg. På andra plats satte jag konditor. Ojdå, plötsligt kom jag i alla fall in på gymnasiet. Efter gymnasiet skulle jag flytta till Sverige. Ojdå, plötsligt ringde jag på en annons i tidningen och så bar det av till Schweiz i stället. Året efter var det i alla fall dags för en flytt till Stockholm. Det var en sak jag visste redan då jag var liten - i Sverige skulle jag bo någon gång, Efter alla år med studier fick jag min fiolsofie kandidatexamen i "Svenska med inriktning på grafisk form och tyska" med lite omvägar bland studier i företagsekonomi samt etnologi med interkulturell inrikning. Jag tror det hette så.
 
Redan ett halvt år före jag fick min examen började jag jobba som brevbärare på CityMail i Norsborg. Min karrirär tog slut hos dem i och med att Daniel föddes och så flyttade vi till Finland ett år senare. Efter fyra år som hemmamamma började jag som inhoppare på hemservice/hemvården och sedan som vikarie. Jag inledde ganska fort mina studier till närvårdare. Ett år efter min examen har jag fått fast tjänst och på den vägen är det.
 
Det ska bli spännande att se vad som händer de kommande åren. Vilket filosoferande inlägg det här blev, men ibland flyger tankarna till forna tider. I dag ska vi passa på och njuta av nuet. Positivt tänkande är något som jag lärt mig genom åren. Det kommer man långt med. Man ska vara nöjd med det man har istället för att vara missnöjd över det man inte har.
 
 

Kommentera här: