Reseskildring

Då jag ska blogga brukar jag inte behöva leta efter texten. Texten brukar komma till mig. Nu har det inte några ord dykt upp i mitt huvud den senaste tiden, men jag ska försöka få ihop ett inlägg ändå. Kanske är det bra att behöva tänka till ibland.
 
Vi har varit på resa till bästa landet i världen - ja Sverige förstås. Barnen tyckte jättemycket om Astrid Lindgrens Värld. 
 
 
Första dagen var det riktigt varmt. Vi kom dit precis då de hade öppnat och hade tänkt vara där till klockan 18 då de stängde. Vid fyratiden på eftermiddagen var vi alla riktigt trötta av bil- och båtresan samt den 30-gradiga värmen. Vi åkte då mot Vimmerby stugby där vi skulle sova. 
 
 
I en liten röd stuga med vita knutar med ängar omkring sov vi gott. Vi åkte och handlade, lagade mat, åt och åkte sedan och tog ett kvällsdopp i en sjö några kilometer därifrån. 
 
 
Nästa dag packade vi ihop våra saker och åkte till Näs i Vimmerby där Astrid Lindgren är född och uppvuxen. Där var vi på en utställning som handlade om Astrids liv och barnen fick leka där ute.
 
 
Huset där Astrid växte upp.
 
 
Det var mysigt att gunga under björkarna.
 
 
Nu vet vi varifrån sockerdricka kommer.
 
Efter besöket på Näs åkte vi till Astrid Lindgrens Värld igen. Det var max en kilometer dit. Vi började med att se "Pippi går på cirkus" och då började regndropparna falla. Det gick bra ändå med engångsregnrockar och gott humör. Nästan hela resten av eftermiddagen var vi i Mattisborgen med rövarna och letade efter en skatt som Skalle-Per hade drömt om. 
 
Dagen före hade vi sett Nils Karlsson pyssling, Pippi, Emil, Rasmus på luffen och barnen hade lekt mycket. Det var bra att de båda dagarna på ALV blev lite olika. Trots regnet andra dagen var det omkring 20 grader så vi behövde inte frysa. Andra natten sov vi i en stuga vid Isaberg Mountain resort som det så  fint hette. Den stugan var inte lika fräsch, men funkade ändå bra. 
 
Tredje dagen i Sveariket körde vi upp mot Stockholm via Gränna och tittade på polkagristillverkning.
 
 
På fredag då vi hade kommit till Åbo, körde vi upp till Tammerfors och Ikea där. På fredag mot kvällskvisten var vi på hemmaplan igen. Mellan lördag och söndag sov barnen hos farmor och farfar då vi var på bröllop på lördag. Natten avslutade på dans i Lappfors. Det var en annorlunda kväll, och det var bara en grader på värmen då jag gick och lade mig klockan halv tre på natten. Det var stor kontrast till vår varma måndag. 
 
Nu får det räcka med text. Här kommer några bilder istället.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mia:

Kul att se! Nästa blogginlägg jag själv skriver kommer högst antagligen att handla om ALV. :) Låter nog smart att vara där två dagar, för även om vi hann mycket på en dag så skulle det nog finnas att göra en dag till också... Butiken i Gränna känner jag också igen, vi hamnade in i exakt samma på vägen hem!

Svar: Hej Mia! Hoppas ni hade en bra resa. Barnen vill gärna åka tillbaka till ALV igen. Vi hann faktiskt inte med allt på två dagar heller. Dessutom verkar det finnas mycket annat intressant att upptäcka där söderut i Sverige - både för barn och vuxna. Gränna var en mysig stad...
Mad(d)e

2 Kerstin:

Åh, vad mysigt det ser ut och barnen verkar ha väldigt roligt! =D

ha en fortsatt fin sommar

Svar: Vi hade det jättebra. Tack detsamma!
Mad(d)e

3 Bella:

Jättefina bilder! Verkar ha haft en bra Sverigeresa. Kul att barnen gillade alv. Var där 2009 med syskonbarnen men det var så mkt folk att jag inte tyckte det var så trevligt.

Svar: Jag tror inte man ska va där under värsta turistsäsongen. Det var mest tyska och finska turister i farten då vi var där.
Mad(d)e

Kommentera här: