Stockholmsresan 2013

I helgen upplevde jag en av de bästa resorna på länge. Vi kom till Stockholm på fredag kväll och checkade in på Scandic Sergel Plaza mellan kl. 23.00 och 23.30. Vi vaknade upp till ett soligt Stockholm och efter vår första hotellfrukost, bar det av till Centralen där vi köpte Stockholmskort och hoppade på första, bästa tunnelbanetåg till Medborgarplatsen på Söder. Vi gick och strövade på Götgatan och barnen lekte i en lekpark vid Nytorget innan vi gick och hälsade på Isebelle och Martin samt deras son Åke. Även Petra och Isabella var där. (Jag pluggade i Stockholm med Isabella, Isabelle och Petra.) Vi bjöds på en god lunch samt fika. Efter det blev det en lekstund i en park för barnen och en skön promenad på Söder innan vi tog tunnelbanan från Skanstull till Ängby. Där väntade Marit (Magnus' moster) och Göran som bjöd oss på utsökta hamburgare med glass, bär och äppelkaka till efterrätt. Mmmm. Sedan fick vi skjuts till hotellet av Göran.
 
Söndag bjöd på en ny, solig höstdag. Klockan 8.48 tog vi bussen från Slussen ut till Djurö för att hälsa på familjen Stenman. Det tog en timme med bussen, men det var så vackert där ute med hav och alla färggranna träd. Lena och Martin var lika trevliga som vanligt. (Jag bodde med Lena) Jag saknar dem redan. Och deras små gullungar Kevin och Vincent var så söta. Vi bjöds på kaffe och goda bakverk.
 
På eftermiddagen skulle vi träffa Kerstin med barnen Alicia, Henry och Samuel, Mika och Tessan samt Lena och Micke med barnen Linn och Max. (Jag jobbade på CityMail med Kerstin, Tessan och Lena.) Tidsoptimister som vi är, blev vi aningen försenade, men det blev bra till slut. Vi hade picknick i Humlegården medan barnen fick leka av sig. Efter att vi hade sagt hejdå till alla, åkte vi till Gamla Stan där vi strövade en stund innan vi åt middag på en restaurang på Drottninggatan. Vid det här laget var vi ganska trötta och stupade i säng efter lite badande och duschande.
 
Måndag var vår sista dag i Stockholm. Vi checkade ut från hotellet efter frukosten, låste in våra väskor på Centralen och åkte ut till Globen, och upp på Globen. Det var en fantastisk utsikt över min favoritstad. Efter det bar det av till Södertälje och Tom Tits Experiment. Eftersom det var måndag, var det inte mycket folk där. Det var lugnt och skönt, och barnen fick leka och experimentera. Vi åt en god lunchbuffé också. Efter mycket åkande med buss, t-bana, tvärbana och pendeltåg var vi till slut tillbaka i centrum. Vi åt middag på en restaurang i Gallerian och åkte sedan ut till Arlanda.
 
Klockan var halv tre på natten till måndag då vi kom hem. På tisdag sov vi till klockan elva. Magnus åkte till jobbet och jag var hos tandläkaren. Även om jag var trött efter resan, blev det inte många timmars sömn natten till i dag för min del. Men det var en mycket minnesvärd resa. Vi träffade alla som jag ville träffa. Kanske åker jag själv nästa gång... Men nu ska vi vara hemma, förutom Magnus som åkte till Tammerfors på något jobb i dag. Han skulle komma hem i morgon, och då blir han även 35 år. Grattis gamla gubbe! ;-)

Kommentera här: