Helgen bestod av Esse vattenfestival

Esse vattenfestival hade tur med vädret i helgen. Det var många som hade samlats för att se flytetygen och ett kanotrace på fredag kväll. Nytt för i år var paraden med gamla och udda fordon. Det var ganska kul att se. Vi minglade lite vid Essegården efteråt där det fanns café och ett band som spelade. Solen sken hela kvällen. Igår var vi på den traditionella hantverkarmarknade vid Fornstugan i Esse och där åt vi köttsoppa med många andra. Efter det tog vi en sväng till Kokkola och handlade lite smått och gott. Barnen fick ännu en gång leka av sig vi Touhutalo. Det var lite folk där, så jag satt i lugn och ro med mina korsord så länge barnen lekte. Magnus satt och halvsov men lekte också med barnen. :) Efter en sväng till Kotipizza åkte vi hem och slappade en timme innan vi åkte till Essegården. Där var det mycket folk ännu en kväll med både salt och sött att köpa och så ett band att lyssna till. De sjöng även "Vatubeta" eller vattenlåten om man översätter det. Då kände jag att jag var i mitt Esse. Man utsåg även en vinnare i flytetygstävlingen och korade årets essebo som i år blev Mathias Kanckos. Det var verkligen rätt person att vinna. Han har gjort mycket för naturen i Esse med omnejd. En mycket underhållande sketch fick vi också se. Barnen hittade genast kompisar då vi kom dit, så de skötte sig själva. Klockan var mycket då vi äntligen var hemma. Vi tog en sväng via mormor och morfar också på vägen hem. 
 
Den här söndagen har bara glidit förbi. Jag begav mig ut ikväll för att leta efter mera hjortron men kom hem med blåbär istället. Skönt att vara i naturen en stund även om jag omgavs av myggor och deras surr. Men jag såg också en rödräv som fick bråttom då han såg mig. 
 
Vi får väl se om det blir någon sömn i natt. Jag har svårt att koppla av då jag vet att jag ska upp tidigt. Jag har haft sovmorgon nästan varje dag i fyra veckors tid nu. Skönt har det varit. Men idag drabbades jag plötsligt av resfeber och började googla på Disneyworld i Florida. Man kan ju alltid drömma. Förresten så måste det ha varit något fel på en febertermometer som vi köpte vid Biltema igår för jag hade 35,2 då jag mätte min temperatur. Kanske den vanliga kroppstemperaturen sjönk då resfebern steg!? 
 
Hoppas alla får en skön semester och de som ska jobba får ha det bra ändå! Hej, hej!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Kerstin:

Mysig helg ni haft!

Hoppas det gick bra att komma upp imorse. Och att du snabbt kommer in i jobb och vardagen igen.

Kramar

Svar: Det gick bra att komma upp även om jag var vaken hundra gånger i natt. Magnus är ledig nu så det är rätt skönt att barnen får vara hemma. Då är det mindre stress.
Mad(d)e

Kommentera här: