Skolstart i bärtider

Man ska inte bege sig in i duskussioner man inte behärskar. Jag skrev en kommentar på fejan angående prideparaden som ska ordnas i Jakobstad nästa år, och genast kom svar på tal om att det inte är Guds mening att folk är homosexuella. Hjälp! I'm in the middle of the Bible belt and there's nothing I can do about it. Visst, folk kan tycka vad de vill och jag måste acceptera andras åsikter, men att komma och påstå att homosexualitet är onormalt gör att något inne i mig reagerar. Och att dessutom påstå att det inte är hälsosamt att vara gay. Oj, oj. Det är inte hälsosamt att äta godis varje dag heller. Men nu lämnar jag det här och knallar vidare mot andra ämnen, styrkt av vetskapen att alla människor har samma värde och borde behandlas likadant.
 
Barnen har börjat i skolan och vår familj har utökats med två kaninungar. Det är mycket på gång nu. Än så länge verkar det gå bra för barnen, men det märks att de är trötta. Första skoldagen fick Daniel en ny mattebok, och genast då han kom hem tog han fram den och började med uppgifterna. Då han kom till sidan 14 tyckte jag att han kunde spara något till mattelektionerna också. En annan dag gjorde han matteläxan med röd tuschpenna, för han sa: "Det blir aldrig fel för mig". Jag sa att han i fortsättningen kan använda blyertspenna för uppgifterna blir svårare sen, och då kan man råka skriva fel och behöver sudda. Det är inget fel på självförtroendet hos vår 7-åring i alla fall. 
 
Flera timmar under lördag höll jag på och fixade en kaninbur. Magnus var ovanligt upptagen med husbygget den dagen. Undrar varför?! :) På kvällen hämtade vi två kaninungar. Barnen fick välja varsin, så nu har vi Pricken och Silver, men Silver kallas för Gullis, enligt Vendela. Gullis är hennes kanin och Pricken är Daniels. Och gissa vem om sköter dem om inte jag förstås. Men det gör jag med nöje. Jag har aldrig haft kanin, till skillnad från katt som jag i stort sett har haft hela livet. Kaniner är nog rätt charmiga också. Det gäller bara att försöka få dem lite tama nu. De kommer nog att få bo ute i buren hela vintern. 
 
Idag ska vi ha rekreationsdag från jobbet. Vi ska till Fäboda och äta, och sen blir det samvaro vid en sommarstuga där nära. Det ska bli kul. Vi åker om ett par timmar.
 
Annars är det bärtider och jag plockade lite krusbär hos mina föräldrar en dag. Jag har också plockat lite blåbär och hallon, men jag borde ha plockat mer hallon. Men det räcker så länge det räcker det som jag har. I förrgår på kvällen plockade jag lite lingon som jag inte hann rensa före idag på förmiddagen. Jag har redan lingon i frysen och har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra med de som jag plockade nu.
 
Nu skiner solen och därför sätter jag punkt och går ut.
 
 

Kommentarer:

1 marit m:

Bra Made att du vågar säga ifrån. Alla människor är lika mycket värda. Kul att lilla Daniel har självförtroende! Måntro han fick med sig något redan från BB. Skämt åsido, tyvärr får vi alla törnar förr eller senare, en bra självkänsla önskar man alla barn. Vi har köpt 5 kg blåbär!

Svar: Här vågar man knappt säga ifrån för många lever i sin egen lilla värld och vet inte hur världen egentligen ser ut. Ni gillar ju blåbär så det är bra att ni har det nu. :)
Mad(d)e

Kommentera här: